topitem
topitem clouds topitem

BESTELLEN | ZURÜCK: EW

B0000246WS03AASCMZZZZZZZ

Deutsche Consortmusik

Kompositionen von Scheidt, Schein, Reusner, Sweelink und Schop

LA GAMBA Freiburg Ltg.: Ekkehard Weber
Mit dieser Einspielung betritt das Freiburger Musikforum wieder ein Gebiet, das ihm als ehemaligem Team der deutschen harmonia mundi in bester Vertrautheit ist.

Die DEUTSCHE CONSORT-MUSIK mit dem Ensemble LA GAMBA Freiburg präsentiert alte Musik des Frühbarock: Canzonen und Suiten aus dem 17. Jahrhundert von bedeutenden Komponisten wie Samuel Scheidt, Johann Hermann Schein, Esaias Reusner u.a.
Die Gruppe LA GAMBA zeigt das entsprechende Einfühlungsvermögen für diese Art Musik und läßt jene alte Tradition des Gambenconsorts wieder aufleben, die lange Zeit vergessen war. Das Ensemble vereint sämtliche wichtigen Mitglieder der Gambenfamilie: die Tenor-Baßgambe, die Alt- und die Diskantgambe sowie - als Generalbaß neben dem Orgelpositiv fungierend - den Violone.

Kenner der Materie werden die sauberen Interpretationen und den homogenen Ensembleklang zu würdigen wissen. Seit seiner Gründung hat LA GAMBA durch Rundfunk- und Schallplattenproduktionen sowie durch
Konzerte im In- und Ausland auf sich aufmerksam gemacht und positive Resonanz erfahren.

Sie hören:
Esaias Reusner,
Suite in a, Paduan

Deutsche Consortmusik

Presse-Stimmen press releases

...Einen hohen Repertoirewert kann man den Kompositionen von Schop und Reusner anrechnen, handelt es sich doch hier um Werke, die bisher kaum auf CD zu hören sind...
Das Klangbild des Ensembles stellt sich auf dieser CD sehr homogen und ausgeglichen dar. Punkto Phrasierung wird sehr klar und deutlich musiziert; Artikulation und Intonation sind überzeugend.
Hervorzuheben ist bei dieser Aufnahme unbedingt die gute Tontechnik.
(Viola da Gamba Mitteilungen, Winterthur)
 

...so kann sich doch die unprätentiöse und makellose Art der Interpretation von LA GAMBA mit der hohen Kunst der besten Ensembles dieses
Genres messen.
(taz)
 


...nevertheless, the music remains varied enough to prevent monotony. Indeed, those who think music for viol consort is nothing more than a lot of endless sawing will find this program a satisfying
vindication of the idiom. The playing is alert and sympathetic, the recorded sound warm and realistic.
(American Record Guide)

 

Die Auswahl der Stücke begünstigt etwas die verhaltenen, ruhigen, manchmal schwermütigen Affekte. Der Duktus der Interpretation ist erfreulich: die einzelnen Stimmen werden recht sprechend und profiliert gezeichnet. Die Spieltechnik mutet nicht selten geradezu modern an, was einen relativ extrovertierten Ausdruck unterstützt...
(Alte Musik Aktuell)

 

... I have to admit to knowing none of the composers on either of these CDs but was pleasantly surprised, particularly by the recording of Consortmusik by LA GAMBA...
(The Organ - CD Special)

 

This is a most impressive recording. The viol consort is here a robust creature: Ekkehard Weber leads from the treble viol and one imagines that this is the dominant voice; the bass provides at once a
solid foundation and that essential strong harmonic drive; the inner parts phrase meticulous* ly and the flowing passing notes again help push the music towards the next phrase...
Let's hear the group playing some later music...
(Early Music Review)

 

...La Gamba is not afraid to use dynamic variety to create effect, not afraid to strengthen the bass line with a violone to add weight to the sound and, best of all, not frightened to make the treble line sing. Like Jordi Savall, Ekkehard Weber is inspirational on the treble viol and he leads his Consort in some exquisite playing - listen particularly to track 15, the Gavotte from the Reusner Suite, where his playing is both light and rhythmically secure and his fellow players capture perfectly his every
nuance. There is nothing starved here - and every note breathes live musicianship... 
the two Suites in A minor, one by Esaias Reusner and the other by Johann Schop are something new to me and real finds, full of invention that never allow one's attention to wander. The Padouana from the Suite of Schop should have the Elgarian marking "Noblemente"! I cannot think of a grander, more glorious Pavan for viol consort...
Listen, for instance, to the Padouana from the Schein Suite in D minor, slower than would be comfortable on wind-instruments, but, on viols, presented in its full majesty. There are so many moments like this, moments to reflect on what the music is really saying, rather than just being swept off one's feet by mindless displays of technique. The real displays of musicianship lie in slow movements - and La Gamba is never found wanting.
(Southern Early Music Forum Newsletter)

 

...La Gamba produce a rich, full-blooded sound, closer to the red wine and garlic of Hesperion XX than to the more ascetic English sound...
La Gamba play with style and panache, and their lush sound does nothing to mask the wonders of some lovely music. Viol consorts searching for something different to include in their programmes could do worse than look to the treasures contained in the disc.
(East Midlands Early Music Forum Newsletter)

 

... Mr. Weber and his cohorts perform very stylishly indeed. The ensemble is well balanced as are the instruments on which they perform. It is to Mr. Weber's credit that he does not dominate the consort. Articulations are appealingly crisp in faster passages, and pavanes are performed smoothly and expressivly, with a good sense of direction and line...
If this recording is any indication of their musical skills, they would be enthusiastically received...
(Viola da Gamba Society of America - Newsletter)

 

... Before considering the music itself, I want to say a few words about the general quality of the CD. Let's start with "excellent" and work from there... The playing is characterised by a superb clarity and openness which I have never heard from a viol consort _ plenty of space, no fear of staccato, and not a trace of mud. The balance is also carefully considered. The normal tendency of the top line to dominate any consort is valiantly resisted in the main (as it should be), except where, particularly in the Reusner, the music calls for it. It's all done, moreover, with an innate sense of style, and I find it all totally convincing...
For me, though, the star of the show is the lesser-known Johann Schop. Effortlessly merging national styles, he manages to create, in what is ostensibly a straightforward French Suite, a sequence of dance movements which features all the silly Italian tricks with tempo, colour and melody. He is the knack, however, of merging and blending the disparate elements into a contrapuntal whole which flows from beginning to end, and avoids the often irritating disjointness of his Italian contemporaries. Add to this the sober weight of the viol consort with organ continuo, and the result is pure magic...
So there you are. Excellent playing, beautifully recorded, exciting and unfamiliar repertoire, the lot. Rush out and buy it.
Midlands Early Music Forum

 

La viole de gambe n'a pas été l'apanage des Français, non plus que celui des Anglais dans le genre du consort. En Allemagne aussi les contemporains de Schütz ont écrit des suites de danses ou des canzones pour petit ensemble de violes, dans un style plus italien, plus léger mais tout autant passionnant...
L'harmonie et la consonance soint moins rudoyées que du côté de Paris ou de Londres mais, outre une diversité mélodique des plus généreuses, on admirera dans ces courantes, allemandes et autres gaillardes une densité polyphonique du tissu musical qui n'a rien à envier à certaines Fantaisies d'outre-Manche. Aillant la vigueur du trait et du rythme à l'onctuosité du son (les tutti à cinq ou six violes arborent une pâte sonore à la fois munificente et sensuelle), l'ensemble LA GAMBA de Fribourg tire ces vres du côté d'une opulence baroque et bourgeonnante presque festive, à l'opposé des mélancolies ou des bizarreries franco-britanniques...
(La suite en la de Johann Schop) couronne merveilleusement le disque de ses frémissements et enjouements divertissants.
DIAPASON

 

... Aus England stammt die Idee des Violen-ensembles, wie es das seit zehn Jahren bestehende Ensemble LA GAMBA darstellt.
Unter der Leitung von Ekkehard Weber breitet sich ein über 66-minütiger Klangteppich mit deutscher Consortmusik aus. Nicht daß dieser Teppich etwa einem jener filzigen und strukturlosen Spann-teppiche ähnlich wäre - im Gegenteil! Hier wird mit feinstem Garn gewoben, mit differenzierter Farbgebung gestaltet, werden die vorgegebenen Muster fein strukturiert, intensiviert und sorgsam
verziert. Selbst den Fransen wird sorgfältige Beachtung geschenkt...
INTRADA, Zeitschrift für Alte Musik, Schweiz

 

... The performances, by the Freiburg viol consort LA GAMBA, directed by Ekkehard Weber, are in general highly polished and accomplished. Slow movements occasionally sound a little languid or sluggish, but dance tempos are otherwise well judged, and tempo changes deftly managed...
EARLY MUSIC